torstai 3. lokakuuta 2013

Sosiaalinen media yrityksissä

Onko itsensä brändääminen välttämätöntä tänä päivänä? Milloin siitä on hyötyä? Voiko siitä olla haittaa?
M: Itsensä brändääminen ei ole välttämätöntä, mutta siitä voi olla hyötyä ja apua juuri työnhaun suhteen. Brändääminen tuo esille henkilön sosiaalisuutta. Haittaa brändäämisestä ei voi paljoa olla, riippuu ihan miten itsensä tuo esille ja ketkä sen näkevät ja miten muut suhtautuvat.
T: Brändäämisestä voi olla hyötyä jos haluaa saada itseään esille, enkä usko että siitä paljoa haittaa voi olla.

Tarvitaanko sosiaalista mediaa töissä kuin töissä? Onko välttämätöntä olla kaikkialla läsnä?
M: Ei välttämättä, mutta palveluja tarjoaville yrityksille sosiaalisessa mediassa yrityksensä mainostaminen on hyvästä.
T: Jos haluaa olla läsnä ja osoittaa aktiivisuttaan ja yhteisöjä löytyy työlle niin se saattaa olla hyödyllistä, mutta ei välttämätöntä.

Tarvitseeko osaamista uusintaa? Tarvitseeko vanhempiesi sukupolven olla läsnä sosiaalisessa mediassa ja päivittää tietojaan?
M: Kyllä, taitojen päivittäminen on hyödyllistä. Vanhempien ei tarvitse osallistua sosiaalisen median käyttöön, ellei sille olisi tarvetta tai halua.
T: Osaamista on hyvä uudistaa, monet taidot kun saattavat aina ruostua monessa asiassa. Harvemmin vanhemmat haluavat olla läsnä sosiaallista mediaa, eikä heidän tarvitse olla osallisena ellei ole ihan pakko tai jos he itse haluavat niin.

(Valitse jokin oikea yritys tai keksi oma kuvitteellinen yritys ja mieti, minkälaisia sosiaalisen median välineitä kyseinen yritys käyttää markkinoinnissaan. Tee eräänlainen sosiaalisen median käyttösuunnitelma, mitä tulee markkinointiin ja yrityskuvan luomiseen.)

M: Käsinmaalattu Kukkaruukku Oy

Yritykseni myy käsin maalattuja kukkaruukkuja.
Yrityksellä on omat Facebook-sivut ja sitä kautta mainostaa itseään siellä. Yrityksellä on mainoksia mm. maatalous-taide-sekä kasvisivustoilla. Yrityksellä on Facebookin lisäksi myös Twitter-tili, ja niissä molemmissa yritys päivittää uusimmat uutiset, tapahtumat tms.

T: Sarja Kuva Oy

Yritykseni toimittaa ja myy taiteilijarvikkeita ja on erikoistunut sarjakuvan tekoon.
Yritys mainostaa itseään taidelehdissä ja taidesivustoilla ja omistaa omat kotisivut ja Facebook sivun. Sarja Kuva Oy:llä on myös oma bloginsa Bloggerissa jossa kerrotaan uutisia ja työskentelystä yrityksessä.


Voisiko Googleplussan hangout (esim. videon kautta) olla hyvä neuvotteluväline (esim. tavarantoimittajaan tai muualla olevaan tyyppiin), vähän kuin Skypen korvikkeena? Entäpä tämä hangout ylipäätään? Onko vertailukokemuksia FB:n chattiin?
M: Voi olla. Hangout tuntuu vain melko etäiseltä ja uudelta jutulta, mielestäni Facebookin chattiin olisi helpompi ja tutumpi turvautua tässä asiassa.
T: En kerennyt kokeilla mutta mitä näin kuvista niin vaikutti ihan käytettävältä, mutta koska moni muu käyttää Skypeä tai FB:n chattia, ei siihen osaa turvautua.


-Marianne & Tiitu

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti